Za sve nas (ne)licencirane.

Posle velike količine stresa koje sam ja, verujem kao i svaki nastavnik, prošla pre polaganja ispita i tokom ispitnog dana, odlučih da pomognem kolegama i prenesem svoje iskustvo svima onima koji u ovaj proces tek ulaze.

Navešću vam 10 smernica kako da ovaj ispit uspešno savladate. Nadam se da će biti od koristi.

 

1. Ključ uspeha za ovaj ispit, jeste-verujete u sebe, pozitivna trema je dozvoljena. Ako ste maz9rnhe93i1vzmdo ovog ispita došli, znači da imate minimum godinu dana iskustva iza sebe i da ste sigurno nešto naučili, primenili, uradili dobro  u tom periodu što ćete moći da iskoristite i uspešno položite i ovaj ispit.

 

Fotolia_28121275_XS-346x2502.Kontaktirajte nastavnika iz odabrane škole, saznajte od njega što više informacija koje vam mogu biti korisne: broj učenika u odeljenju, broj inkluzivne dece, dinamika odeljenja, ‘jačina’ odeljenja tj. kapacitet za rad i ivo znanja itd….

 

Center

3. Zaboravite na perfekcionizam, budite vrlo praktični, kako oko časa, tako i oko učenja teorije. Bavite se suštinom-postizanjem cilja časa na što očigledniji način i uz aktivnost učenika, tumačenjem zakona i pedagoških situacija kroz priču i razumevanje.

 

4. Ali ovaj isppractice-quality-reviewit nemojte shvatiti kao formalnost, koju treba da odradite zato što morate i uostalom kao što ni svoj posao ne biste trebali da smatrate samo kao formalnost (bar ga ja tako nisam shvatala…).  Posvetite mu se dovoljno, i verujte da ćete položili, ali ne zato ‘jer to svi polažu i niko nije pao’. Verujte da ćete položiti jer ćete održati jedan kvalitetan čas na kome ćete nekoga nešto naučiti.

 

5. Pripremite se na nepredviđene situacije. Kao i pri pisanju projekata uvek mPlanBorate da imate neku ‘rezervu’, plan B, šta ako? Razmotrite u svojoj pripremi šta bi mogao biti problem/otežana situacija/rizik, i isto tako razmislite šta uraditi kako ovaj problem sprečiti ili rešiti. Da li je to tehnička podrška, vremenska dinamika, grupna dinamika.. Razmislite o tome unapred.

 

4658399811_GoodChoiceBadChoice_xlarge

 

6. Iskoristite svoje iskustvo, setite se dobrih primera iz prakse i ‘pretočite’ ih u ispitni čas, setite se časova na kojima su učenici bili izuzetno aktivno, na kojima je cilj u potpunosti ispunjen. Zato i jesu primeri dobre prakse i treba ih koristiti i nesebično prenositi kolegama.

 

chaos-in-class-1-colour-

7. Nemojte previše rizikovati sa prevelikom dozom aktivnosti učenika, ukoliko niste sigurni da ćete umeti dobro da ju iskontrolišete. Ne prepuštajte ceo proces njima. Odnosno, iskoristite svoje metodičko iskustvo i budite realni, ali i kreativni, kako najbolje postići cilj određenog časa.

paper

 

8. U pisanju pripreme budite temeljni, ali ne i preopširni, jer na taj način pomažete sebi i dajete sebi veću slobodu u menjanju dinamike časa. Opišite ključne delove časa, ali ‘ogradite’ se na onim delovima u kojima niste sigurni, sa mogućnošću napomene (u mojoj pripremi videće primer kako sam ja pokušala sebi da dam veću slobodu u realizaciji časa…)

Trato hecho

9. Dajte sebi vremena da pročitate iskustva kolega, i prihvatite njihove sugestije i predloge, ali svakako najviše verujte sebi, jer sebe najbolje poznajete, te poznajete i svoj način rada i svoje mogućnosti i sklonosti ka određenim metodama i oblicima rada.

10. Pripremite se na kritike, ali i pohvale. I jedne i druge iskoritit u svom radu.Google-Quality-Score

 

Sada, nakon mog ‘pametovanja’ (rekli bi svi oni koji nisu još položili ispit 🙂 ) da vam podelim i neki konkretan materijal.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja: zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja UNIJA

Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju: zakon_o_osnovnom_obrazovanju_i_vaspitanju

Zakon o osnovnoj školi: Zakon o osnovnoj školi

Pravilnik o ocenjivanju: Pravilnik o ocenjivanju

Posebni kolektivni ugovor: Posebni kolektivni ugovor

Ono što vam savetujem, jeste da posvetite vreme učenju zakona, ali učenju sa razumevanjem i pamćenjem onoga što je ključno. Nemojte se zamarati brojkama, pamćenjem svim mogućih podataka (bar bi meni trebalo mesec dana da to sve napamet naučim..). Naučite suštinu tako da umete da ju prepričate. Tokom polaganja ovog dela ispita, pisali smo koncept i nismo izvlačili pitanja, nego smo ih dobili napisane na papiru. Moja pitanja bila su: licenca i organi ustanove. Jedini zakon koji sam ja čitala bio je Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, ali svakako preporučujem da se pročitaju i druga dva zakona (Zakon o osnovnoj školi i Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju), jer se ‘provuku’ i pitanja i iz tih zakona.

Pedagoške situacije (preuzete sa grupe Ispit za licencu, i za koje tvrdim da treba u obzir da uzmete svoju praksu i ove odgovore proširite): pedagoske_situacije . Pitanja koja smo izvukle dve kandidatkinje i ja kada smo odgovarale 03.decembra, a i pitanja drugih kadidata tja dan, bile su iz ove skriptice pitanja, ali odgovori su bili oni koje su članice komisije želele da čuju. Dakle, kod pedagoških situacija zaista kroz priču sa članicama komisije dođete do zajedničkog odgovora. Nemojte previše vremena ‘trošiti’ na učenje ovih situacija, jer one jesu stvar prekse i iskustva, te već stečeno  znanje i iskustvo iskoristite za ovaj deo ispita.

Takođe, preporučujem i sledeći sajt: Licenca za rad nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika

 

Priprema časa.

S obzirom da je čas bio najveća neizvesnost, jer nismo znali da li će trajati 30 minuta ili 45, kao što sam gore napisala, pripremila sam se naravno za obe opcije.

Priprema i materijal za 30 min. čas ‘Razvrstavanje puževa i školjki na osnovu izgleda ljušture’

2._nastavni_listić

3. Priručnik_za_određivanje_vrsta

5. kartice_za_kraj_casa

Priprema_ENA(1)

 

Priprema i materijal za 45 min. čas iste nastavne jedinice:

2._nastavni_listić

Priprema_ENA(2)

Druga verzija aktivnosti za kraj časa:

aktivnost za kraj druga verzija

 

Čas se komisiji jako svideo i nisu imali nijednu zamerku.

 

Nakon svega bih dodala da pročitate moj on-lajn porfolio (jelte njega bi trebali od marta da imaju svi prosvetni radnici, a ja ono što moram, nije mi teško.. 🙂 )

Nakon što ‘bacite oko’ na porfolio, setite se ovoga: ja sam nezaposlena i posao u školi ne mogu da dobijem (kao da se to dobija na lotou…) jer su nažalost nepotizam, korupcija i pobnost postali bitniji kriterijumi od kvaliteta, posvećenosti i motivacije, a diskreciono pravo donosioca odluka postalo je predmet zloupotrebe na koju ja kao pojedinac ne mogu da utičem. Nije da se nisam trudila na fakultetu, nije da se nisam trudila da steknem dodatna znanja, nije da sam radila samo zbog novca, nego volontiram i dan danas, nije da nemam iskustva u radu u okviru svoje profesije… Dakle, ispunjavam sve kriterijume potrebne za rad u struci koju sam odabrala kao životni poziv, sve… sem jednog… Koji je to kriterijum? Znate i sami…

 

Ali eto, sada sam i licencirani besposličar, bar što se tiče Formalnog obrazovnog sistema..

Šteta što je Formalni dobio konotaciju nečega što je loše…

Šteta što je Formalni zaboravio šta mu je uloga i zadatak…

Šteta što se izgubio u moru pogrešnih odluka…

Šteta što se zatvara pred kvalitetnim ljudima, kvalitetnim nastavnicima…

Šteta što Formalni ne prihvata promene..

Šteta što u njemu karike više nisu povezane i delovi mehanizma ne radi kao jedno…

Šteta što ponekad ne zaboravi na formalnost i napravi izuzetak… Eto, možda u moj slučaju, i zaboravi na taj jedan kriterijum koji mi nedostaje…

Teacher Super power

 

 

Advertisements

2 mišljenja na „Za sve nas (ne)licencirane.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s