Eksperimenti za male naučnike

Uskoro nas u Somboru očekuje realizacija projekta “Nauka ne boli, nauka se voli“, koji će osnovcima omogućiti da probude naučnike i istraživače u sebi, kroz program naučno-eksperimentalnih radionica i organizovanjem Festivala nauke na trgu.

ciencia3

U skladu sa tim preporučujem sledeći izuzetno poučan tekst o prednostima istraživavanja sveta oko nas putem posmatranja i eksperimenata kao najboljih načina za upoznavanje zakona, bića i pojava koje nas orkužuju.

Članak je preuzet sa sajta: Djetinjstvo.ba

DECA SU MALI NAUČNICI

Malom je detetu svet prirode uistini čudesan. Njegova otvorenost prema svemu što ga okružuje vEgD7RKVwC_R0ZKkhueguXaLTHMomogućuje mu da bude duboko dirnuto svojim iskustvima. Ono je puno čuđenja za snagu vetra, prizor sunca koje se ponovo pojavljuje, za prve pahulje snega. Zbog svoje osetljivosti za čulne dojmove, dete se „hrani“ bogatstvom zvukova, mirisima i oblicima u prirodi i okolini. Potičući i njegujući detetovu sposobnost da doživi čuđenje, njegovu prirodnu radoznalost za svet oko sebe, mi ustvari postavljamo temelje za bavljenje naukom i razvijamo veštine i sposobnosti vezane za naučno mišljenje. Bavljenje naukom ne razlikuje se značajno od onoga što dete doživljava posmatrajući i uočavajući promene u prirodi koja ga okružuje i postavljajući mnoga pitanja – Zašto pada sneg?; Šta stvara vetar; Kako ribe plivaju; Gje odlazi sunce? i dr. 

Mala deca imaju neodoljivu potrebu da istražuju i upoznaju svet oko sebe. U njihovoj prirodi je da dodiruju, prevrću, okreću, sklapaju, rasklapaju i dovode u razne odnose sve ono što vide i čime mogu manipulisati. Ova interakcija sa stvarima iz neposrednog okruženja, kao i rešavanje problema kroz sopstveno delovanje su prirodni načini preko kojih koji deca spoznaju spoljašni svet.

Svet koji nas okružuje je najveća prirodna laboratorija u kojoj se može istraživati i eksperimentisati na bezbroj načina i u bezbroj situacija. Upravo zato je veoma važno da se deca dovode u različite, nove i nepoznate situacije u kojima će malo dete moći da istražuje i dolazi do novih otkrića.

kids-looking-for-bugsPosmatrajte sa decom promjene na biljkama, gledajte kako pada kiša ili sneg, pratite promene u prirodi, posmatrajte kamenčiće, pravite papirne brodove, ekspetimentišite sa vodom, gledajte kako „raste“ testo za hleb ili kolače… Pokažite zanimanje i uzbuđenje kada uočavate ove pojave pa će i dete biti zainteresovano. I zapamtite – nemojte davati odgovore deci! Vaš zadatak u procesu razvoja nije da „pokažete šta vi znate“, nego da vodite dete kroz proces spoznaje, naučite ga da postavlja dobra pitanja i traga za odgovorom. Pitajte dete šta ono misli da će se dogoditi, kako to možete istražiti i proveriti? Nauka je stalno traganje i propitivanje, postavljanje hipoteza (pretpostavki), eksperimentisanje i posmatranje. Malo dete ne treba da uči o naučnim postulatima već da stekne sposobnost naučnog mišljenja, sačuva radoznalost, stalno se pita i promišlja o stvarima oko sebe.

Evo nekih načina na koji možete pomoći deci da unaprede svoje „naučne“ sposobnosti, da bolje upoznaju i razviju zanimanje prema svetu koji ih okružuje, na jedan posve zabavan način. Probudite naučnika u sebi i u deci!science-kids-examining-plants

  • Posmatrajte prirodu gde god da ste. Posmatrajte promene u prirodi, tražite uzroke za određene pojave, radite eksperimente, proveravajte, upoređujte, posmatrajte različite situacije i promene koje se dešavaju u kuhinji (kvasac, soda, ključanje vode…), u kupatilu dok se kupate, dok se oblačite, u bašti. Posmatrajte različito kamenje, biljke, školjke – razvijajte radoznalost kod deteta.
  • Ohrabrite dete da pravi razne kolekcije (kamenja, markica, ključeva, lišća, insekata, pera, biljaka…). Pomozite mu da kolekcije uredno obeležava, sortira i vodi o njima računa. Pokušajte, zajedno sa detetom, pronaći literaturu kako biste zajedno naučili različite stvari o sakupljenim predmetima ili pitaj nekoga ko se time bavi.
  • Kupite jeftina pomagala – magnete, lupe i nosite ih sa sobom na izlet. Napravite različite igračke sa magnetima (možete ih pronaći npr. u starim frižiderima). Istražujte šta sve privlači magnet, posmatrajte insekte, lišće i druge predmete pod lupom i nacrtajte šta vidite.
  • Igrajte se elektricitetom – naelektirišite češalj provlačeći ga kriz kosu pa podižite njime papiriće i druge lagane stvari. Naelekrtišite balon – ostaće vam na glavi.
  • Igrajte se vodom – posmatrajte njene karakteristike, eksperimentišite sa ledom, isparavanjem…
  • Dajte deci da rastavljaju stare, pokvarene aparate (budite uz njih ako koriste alat).
  • Pogađajte mirise, ukuse, dodirujte različite teksture – razvijajte sva svoja čula.
  • Igrajte se različitih zanimanja.kids-in-science-class
  • Posmatrajte nebo i oblake danju, a ukoliko volite da gledate zvezde naučite nešto o sazvežđima posmatrajući nebo noću. Pokušajte da identifikujete sazvežđa na noćnom nebu ili napravite lično sazvežđe na tavanici sobe sa zvezdama koje sijaju noću. Čak možete da napravite i jednostavni plenetarijum izbušivši obrise sazvežđa na crnom kartonu i uperivši svjetlost baterijske lampe kroz taj karton na tavanici zamračene sobe. Napravite sunčev sistem i planete tako što ćete loptice različitih veličina (od stiropora ili sl.) okačiti na konopac da vise unutar kutije od cipela…
  • Zamoli odrasle da ti čitaju knjige i časopise o prirodi. Potražite knige o životinjama, dinosaurusima ili tropskim životinjama.
  • Pomozite detetu da vodi brigu o ljubimcima. Neka ono bude zaduženo za neke jednostavnije poslove – hranjenje, davanje vode i sl.
  • Zasadite drvo zajedno sa decom. Dajte mu ime, posmatrajte ga i pratite razvoj.

 

Svaka nauka, fizika, biologija, hemija i druge, zasnivaju se na određenim naučnim konceptima, „velikim idejama“ koje povezuju mnoge pojave. Neki od tih koncepata su svetlost, magnetizam, ravnoteža, elektricitet, sile i sl. Svi ovi veliki naučni koncepti mogu se izučavati prostim posmatranjem i na vrlo jednostavan način. O interciji učimo u autobusu, kada vozač naglo zakoči, o centrifugalnoj sili posmatrajući kako mašina cedi veš, gledamo u baricama kako se prelama svetlost, svakodnevno se susrećemo sa isparavanem vode i sl. Osim posmatranja ovih pojava u prirodi, mi u kući možemo praviti jednostavne eksperimente i uočavati neke naučne zakonistosti sa decom.

Evo nekih ideja:

Magneti: šta privlače, a šta ne?
Pluta ili tone?
Supstance koje se rastvaraju u vodi
Pokretanje predmeta uz pomoć šećera i sapuna
Mjehuri od sapunice
Pjenušavo iznenađenje
Cvijet u dvije boje
Vrt u boci
Kvasac koji diše

Obojena vrteška
Telefon od plastičnih čaša
Muzikalne boce
Kako odvojiti biber od soli?
Boca na boci
Lijena štipaljka
Vodena ruža
Zvučne figure
Elekticitet u kosi
Koliko je jako jaje?
Koje je jaje kuhano?
Nevidljivo pismo
Egipatska traka
Knjiga u ravnoteži

girl-scientist-with-frog kid-scientist-with-magnet kid-scientist-looking-through-magnifying-glass  kid-scientest-test-tubes girl-scientist-with-worm        boy-scientist-with-worm         boy-scientist-with-plant boy-scientist-with-clipboard        boy-scientist-holding-frog

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s