Kako dolaze nova vremena, u svim aspektima društva, pa tako i u obrazovanju novine su neminovna stvar. Pred nastavnike, ali i pred učenike se postavljaju novi zahtevi, novi izazovi, nove mogućnosti.
Ocenjivanje je oduvek bilo i ostaće, sastavni deo nastavnog procesa, međutim u skladu sa novinama u razvoju tehnologije, kulture, nauke, celokupnog društva, i ocenjivanje je poprimilo drugačiji oblik, iako mu je smisao i dalje ostao isti. Ocena iz nekog predmeta više nije ocena trenutnog znanja pokazana na pisanom ili usmenom testiranju u kratkom vremenskom periodu. Ocena kao takva, doduše još uvek u granicama od 1 do 5 , ne predstavlja samo pokazatelj načijeg trenutnog znanja, nego sveukupnog znanja, zalaganja, razvijanja veština i sposobnosti, zainteresovanosti, kreativnosti, inovativnosti, ponašanja, i još mnogo toga u vremenskom periodu od jedne školske godine.
Znanje i nagomilavanje činjenica, bez primene, je potpuno neupotrebljivo znanje i zato reprodukcija naučenog odavno nije najviši očekivni nivo znanja. Savremeni nastavnik nije samo organizator redovne tradicionalne nastave u školi, on je koordinator aktivnosti, evaluator, mentor, saradnik, pokretač i realizator aktivnosti, motivator i vaspitač. Tako i današnji učenici nisu posmatrači u nastavnom procesu, nego su njeni aktivni učesnici, pokretači i realizatori. Kao takvi oni ne mogu biti vrednovani (ocenjeni) samo na osnovu znanja koje su pokazali odgovarajući na pitanja testa (koji jeste ili nije u skladu sa njihvoim najvišim intelektualnim mogućnostima). Pročitajte članak: Sjajan ili nadaren učenik?
Kako biste kod učenika razvijali ne samo reprodukciju činjenica, nego povezivanje i primenu znanja, može vam koristiti sledeća prezentacija koja prikazuje različite tipove pitanja tj. pitanja različitog nivoa težnine, u skladu sa različitim mogućnostima, afinitetima i ambicijama učenika: Tipovi pitanja_prezentacija
U današnjem vremenu koje nam pruža bezbroj mogućnosti za sticanje znanja, mi smo ti koji odlučujemo o vremenu u volji koje želimo da uložimo u naše znanje i usavršavanje. Šta sve ulazi u ocenu iz biologije sjajno je opisala nastavnica biologije M. Drndarski u svom članku: Šta sve ulazi u ocenu iz biologije?
Kako bi se kod učenika podsticala motivacija za rad i zainteresovanost za neki predmet, učenicima se mogu dodeliti pohvalnice i/ili diplome, nagrade u onim situacijama kada nastavnik proceni da će taj vid posdticanja imati pozitivan učinak na učenika. Evo nekoliko primera diploma/pohvalnica za učešće u kvizu, na takmičenju:
Koleginica K. Simovič preporučuje nam priručnik Kreativnog centra ‘Ocenjivanje na osnovu portfolia’ (pročitajte na učiteljica.kraljevo.com). Portfolio je zbirka pažljivo odabranih učeničkih radova, ali i mnogo više od toga: to je izuzetno sredstvo koje poslužiti učenicima, roditeljima i nastavnicima da na pravi način prate učenikov uspeh u školi. Koncept ocenjivanja pomoću portfolija nudi školama dragocenu mogućnost da u proces ocenjivanja postignutih rezultata u nastavi, pored samih nastavnika, budu uključeni i sami učenici, pa čak i njihovi roditelji.
Posebnu pažnju meni je privukao deo ovog opisa portfolia koji se odnosi na samoprocenu postignuća učenika i uključivanje roditelja u ceo proces ocenjivanja, jer kako praksa, barem moja dosadanja pokazuje, u ovim situacijama objektivnost postaje vrlo upitna, a sam proces ocenjivanja onome ko na kraju ocenu i daje (a to je nastavnik) postaje otežan.
Kratak pregled ovog priručnika pogledajte na: issuu_ocenjivanje_učenika
Sa reformom sistema obrazovanja, novina koja se javila jesu standardi, odnosno nivoi i pokazatelji znanja, veština i umenja koje učenici treba da steknu tokom određenog nivoa obrazovanja. Koji su orabzovni standardi iz biologije sa primerima zadataka putem kojih se proverava nivo ostvarenosti pročitajte putemu : Obrazovni standardi za kraj obaveznog obrazovanja za nastavni predmet biologija.Takođe, listu svih standarda sa direktnom mogućnošću odgovaranja na pitanja i proveru nivoa ostvarenosti pogledajte na: Obrazovni standardi za biologiju
Standardi su postali novina od 2013. godine i u srednjem obrazovanju, pa tako za svaki predmet iz opšteobrazovne grupe predmeta Pravilnikom o opštim standardima postignuća za kraj opšteg srednjeg obrazovanja i srednjeg stručnog obrazovanja u delu opšteobrazovnih predmeta („Sl. glasnik RS“, br. 117/2013) propisani su standardi postignuća za tri nivoa. Standarde možete pogledati putem linka: Standardi postignuća iz biologije_srednje škole (standarde za ostale opšte obrazovne predmete možete pogledati putem linka-Standardi u obrazovanju).
Na kraju, ono što nam ostaje jeste da verujemo u sledeće:
Jedno mišljenje na Šta sve ulazi u ocenu iz biologije